مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45854 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

مگر تسلسل باطل نيست پس چرا مي گوييم خداوند داراي صفات نامحدود و بي نهايت در بي نهايت است؟
منظور از تسلسل چنانكه اسم تسلسل هم به آن اشاره دارد وجود يك سلسله ي بي انتها از معلولات و پديده هاست بدون آنكه به علّتي و پديدآوردنده يي منتهي گردد.
روشن است وجود چنين سلسله يي بدون آنكه به پديد آورنده يي منتهي گردد از محالات است زيرا برگشت آن به وجود پديده ها و معلولهايي بدون علّت و پديدآورنده است و بديهي است كه انفكان معلول و پديده ها از علّت و پديدآورنده خلف در معلوليّت و پديده بودن آنها است.
امّا در مورد خدا هيچكس اين توهم را ندارد بلكه منظورش از بي نهايت در بي نهايت آن است كه صفات خدا مانند ما حد و اندازه ي معيني ندارد تا بگوييم خدا تا اين ميزان

ـ18ـ
معلومات دارد و يا تا اين مقدار قدرت دارد بلكه دانستنيهاي او بي انتهاست و قدرت او حد و مرزي ندارد هر چه را بخواهد مي تواند انجام بدهد خدا به همه چيز دانا و بر همه چيز قادر و تواناست.
به عبارت ديگر وجود بي نهايت محال نيست بلكه هستي پيدا كردن معلول بدون علّت و پيدا شدن مخلوق بدون خالق است و بازگشت تسلسل به اين است كه بگوييم معلول بدون علّت موجود شده است امّا خداوند متعال معلول و مخلوق نيست بلكه خالق و آفريننده همه ي موجودات است.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ19ـ
e

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.